basapolymer

کفپوش اپوکسی و رزینی بساپلیمر

basapolymer

کفپوش اپوکسی و رزینی بساپلیمر

۲ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

کفپوش ورزشی پلی یورتان

در اماکن ورزشی نیاز به کفپوشی یکپارچه، انعطاف پذیر و با کیفیت است. کفپوش ورزشی باید مقاومت لازم در مقابل نیرو ضربه، اصطکاک، خط و خش و همچنین اشعه UV خورشید در فضای باز را داشته باشد. کفپوش ورزشی پلی یورتان، یکپارچه، بدون درز و در رنگ‌های مختلف، با مقاومت لازم و انعطاف پذیری بالا قابل اجرا است. انعطاف پذیری بالای کفپوش پلی یورتان (پلی اورتان) همچنین باعث میشود احتمال صدمه دیدن ورزشکاران نیز به حداقل برسد. در این مقاله مزایای استفاده از کفپوش ورزشی پلی یورتان، اجرا و هزینه آن بطور کامل ارائه شده است.

 

کفپوش سالن ورزشی پلی یورتان

فضای سالن ورزشی باید در کنار زیبایی،دارای استانداردهای ضد باکتری و قارچ، شست‌وشوی راحت، مقاومت در برابر ضربه، انعطاف پذیری و خاصیت ارتجاعی بالا، امکان خط‌کشی، مناسب فعالیت‌های ورزشی برای ورزشکاران و... باشد. 

ضخامت کفپوش پلی یورتان، باتوجه به نوع کاربری و هزینه در نظر گرفته شده می‌تواند متفاوت باشد.  

کفپوش ورزشی باتوجه به کاربری‌های مختلف و استانداردهای جهانی، مشخصات معینی باید داشته باشد. ضخامت کفپوش و مشخصات فنی بر اساس الزامات و استانداردها مطابق با راحتی و ایمنی برای ورزشکاران است.

مهم‌ترین فاکتورهایی که در کفپوش ورزشی باید رعایت شوند به شرح زیر است:

•    ایمنی

•    جذب ضربه

•    اصطکاک سطح کفپوش ورزشی

•    ضد حریق

•    مسطح و هموار بودن

•    مقاومت در برابر ضربه

•    مقاومت در برابر بار چرخشی

•    کنترل کیفیت کارخانه و...

همه‌ی این موارد در کاربری‌های مختلف متفاوت است و متقابلاً در ضخامت کفپوش تاثیر گذار است. باتوجه به فاکتور های ذکر شده، کفپوش پلی یورتان بهترین انتخاب برای سالن و زمین‌ ورزشی است.

اما در برخی از کاربری‌ها به منظور پایین آوردن هزینه اجرای کفپوش ورزشی، می‌توان از کفپوش اپوکسی نیز استفاده کرد. کفپوش اپوکسی هم از نظر بهداشتی و هم برای خط کشی مناسب است و بااینکه انعطاف و جذب نیرو کفپوش پلی یورتان را ندارد ولی باز هم از سایر کفپوش‎ها ایمنی بالاتری دارد.

از ویژگی‌های دیگر این نوع کفپوش، قابلیت اجرا روی همه نوع سطح (سنگی، فلزی، سرامیکی، موزاییکی، بتن و...) را دارد. 

کفپوش ورزشی پلی یورتان، در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف، امکان تولید و اجرا با سطحی براق، جذاب و یکپارچه دارد و همچنین خط کشی روی کفپوش امکان پذیر است. 

خاصیت آنتی باکتریال بودن کفپوش ورزشی نیز، باعث عدم جذب میکروب یا باکتری می‌شود. 

کفپوش پلی یورتان، قابلیت ترمیم و تعمیر، نصب و اجرای آسان دارد و باتوجه به تهیه بهینه مواد اولیه، موجب کاهش دورریزهای پلیمری و کم شدن هزینه اجرا میشود.

 

کفپوش ورزشی پلی یورتان

کاربرد کفپوش پلی یورتان ورزشی

•    سالن‌های ورزشی سرپوشیده

•    زمین ورزشی سر باز

•    زمین بازی کودکان

•    کفپوش ورزشگاه‌ها

•    کفپوش ورزشی باشگاه‌های ورزشی (بدنسازی و...)

•    مسیر دوچرخه

•    پیست دو و میدانی و...

 

 

اجرای کفپوش ورزشی پلی یورتان

اگرچه مراحل نصب کفپوش پلی یورتان ار نظر کلیات مشابه با کفپوش اپوکسی و سایر انواع کفپوش رزینی است، اما روش اجرای کفپوش پلی یورتان، با اجرای کفپوش اپوکسی تفاوت اندکی دارد. 

از مهم‌ترین تفاوت‌های کفپوش پلی یورتان، حساسیت بسیار بالا نسبت به حضور رطوبت در محیط است. در صورتیکه در زمان نصب کفپوش محیط مرطوب باشد به دلیل وقوع واکنش شیمیایی، کفپوش پلی یورتان بصورت فوم درآمده و ظاهر نامناسبی پیدا می‌کند. 

همچنین رعایت نسبت اختلاط در کفپوش پلی یورتان نسبت به سایر انواع کفپوش رزینی مانند کفپوش اپوکسی بسیار حساس‌تر است و در صورت عدم رعایت دقیق نسبت اختلاط مشکلات جدی بروز می‌کند که هزینه‌های سنگینی را در بر خواهد داشت.

کفپوش پلی یورتان ورزشی، بصورت خودتراز اجرا میشود و در صورت زیرسازی مناسب کفپوش، صرف نظر از اینکه به چه صورتی روی کف ریخته شود به خودی خود روی زمین تراز شده و سطحی صاف، زیبا و یکپارچه را ایجاد میکند.

 

تولید کننده کفپوش پلی یورتان ورزشی

کفپوش‌های پلی یورتان ورزشی بساپلیمر  (مثلا BASADUR®-U 303) ماتریس دو جزئی پلی یورتان خودتراز با انعطاف پذیری بالا و بسیار روان است و انتخاب مناسب برای کاربری‌هایی با سایش بالا است. این محصول به‌عنوان بایندر با قدرت چسبندگی بالای ذرات و یا  پوشش نهایی برای استفاده در مکان‌هایی که سایش در آنها مهم است (همچون سالن‌های ورزشی) مناسب است.
بساپلیمر، تولید کننده محصولات تخصصی رزینی (کفپوش پلی یورتان، کفپوش اپوکسی و کفپوش متیل متاکریلات) شامل (پرایمر، میانی، روکش خودتراز، پوشش کف، الک محافظ، ماتریس) است. 

برای آشنایی بیشتر با محصولات پلی یورتان ورزشی بساپلیمر، کلیک کنید:

 
BASADUR®-U 101

BASADUR®-U 301

BASADUR®-U 302

BASADUR®-U 303

BASADUR®-U 707

BASADUR®-U 401

همچنین برای دریافت مشاوره فنی رایگان ویا ثبت سفارش با ما تماس بگیرید.

منبع: کفپوش ورزشی

  • basapolymer basapolymer
  • ۰
  • ۰

معایب کفپوش اپوکسی – مزایا و معایب رزین اپوکسی

کفپوش اپوکسی امروزه با کاربری‌های مختلفی که دارد در فضاهای مختلف استفاده می‌شود. ویژگی‌ها و مزایای متنوع رزین اپوکسی، باعث شده استفاده از این نوع کفپوش‌ها در فضاهای مختلف زیاد شود.

اما هر کفپوشی علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد. هرچند معایب رزین اپوکسی از سایر انواع کفپوش کمتر است، در ادامه؛ در خصوص معایب و مزایای متفاوت رزین اپوکسی‌، پرداخته‌ایم.

 

 

 

ویژگی‌های رزین اپوکسی

ابتدا برای آشنایی بیشتر با کفپوش اپوکسی، به شرح ویژگی‌ها و ساختار رزین اپوکسی می‌پردازیم و در ادامه معایب این کفپوش ارائه شده است.

کفپوش اپوکسی، از رزین اپوکسی، فیلرهای معدنی و تقویتی، افزودنی‌های فرایندی و ... تشکیل شده است. کفپوش اپوکسی، قبل از اجرا حالت مایع دارد که در اثر واکنش‌های شیمیایی پس از افزودن عامل پخت یا همان هاردنر اپوکسی به ماده‌ای جامد تبدیل خواهد شد.

رزین اپوکسی با خواص مکانیکی بسیار قوی و با استحکام بالا، در برابر مواد شیمیایی مقاوت زیادی دارد.

اپوکسی در واقع، یک پلیمر است که از واکنش رزین اپوکساید با سخت‌کننده پلی‌آمین به دست می‌آید. این متریال به غیر از کفپوش، کاربردهای گسترده‌ی‌ دیگری هم دارد. از جمله در محصولات رنگ اپوکسی، پوشش‌های محافظتی، اف‌آرپی(مقاوم‌سازی ساختمان)، کامپوزیت‌ها و چسب‌ها و... .

از اصلی‌ترین کاربردهای اپوکسی، استفاده بعنوان کفپوش در کاربری‌های مختلف (صنعتی، بیمارستانی، انبار و...) است.

 

 

 

 

 

 

معایب کفپوش‌ اپوکسی چیست؟

همانطور که گفتیم، کفپوش اپوکسی، علاوه‌ بر مزایای زیادش ، معایبی‌هم دارد که بهتر است خریداران و متقاضیان از آن‌ها مطلع باشند. اهمیت دانستن این معایب آنجاست که می‌توان با لحاظ نمودن تغییراتی در کاربری یا الگوی مصرف از وقوع آن‌ها به سادگی جلوگیری نمود.

بطور مثال زمان اجرای کفپوش اپوکسی، مقاومت در برابر نور خورشید و اشعه UV، خط و خش پذیر بودن، انعطاف، تعویض و... از جمله معایب کفپوش اپوکسی است که در ادامه بصورت کامل شرح داده‌ شده است:

 

 

بوی نامطبوع کفپوش‌های اپوکسی:

همانطور که اشاره شد، کفپوش اپوکسی در زمان اجرا و نصب کفپوش مایع است و در واقع مواد شیمیایی مستقیماً بر سطح پخش می‌شوند. بسته به فرمولاسیون آن محصول اپوکسی و کیفیت متریال ممکن است در محصول از مواد فرار نیز استفاده شده باشد. طبیعتاً اعمال حجم بالایی از مواد شیمیایی در فضا منجر به پخش بو می‌شود که ممکن است برای برخی مطلوب نباشد.

اگرچه حجم بو و شدت آن کم است، اما به راحتی با تهویه مناسب می‌توان از تجمع آن جلوگیری نمود. ضمن آن‌که پس از پخت اولیه هیچ بویی از محصول ساطع نخواهد شد.

 

 

تعویض کفپوش‌ اپوکسی

از مزایای اصلی کفپوش اپوکسی ایجاد سطحی جدید به دلیل عدم نیاز به استفاده از چسب است. به‌عبارتی در زمان نصب کفپوش اپوکسی این محصول به طور کامل بر سطح کف می چسبد و هیچ فضایی بین کفپوش و زیرسازی وجود نخواهد داشت. در صورت نیاز به تغییر طرح کفپوش اپوکسی نیاز است تا تنها با اعمال مجدد لایه‎ی نهایی با طرح و رنگ مورد نظر نسبت به تغییر آن اقدام نمایید.

 

 

 

 

لغزندگی کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی خودتراز با سطح صیقلی که مناسب در کاربری‌های حساس بهداشتی مانند اتاق تمیز یا سالن تولید دارو است، در صورت خیس شدن یا ریختن مایعات بر سطح آن لغزنده خواهد بود. در واقع صیقلی بودن سطح کفپوش که از ویژگی‌های بهداشتی آن است خود می‌تواند خطرزا باشد.

 

 

 

 

عدم چسبندگی به سطح روغنی یا مرطوب

حضور رطوبت در زیرسازی اغلب کفپوش‌ها مشکل آفرین است و نه تنها منجر به رشد قارچ و کپک و بروز مشکلات بهداشتی می‌شود، بلکه می‌تواند مشکلات عملکردی نیز ایجاد نماید. درصورتیکه بتن ریزی سطح، به تازگی انجام شده باشد، باید حدود 28 روز قبل از اجرای کفپوش اپوکسی بگذرد، تا بتن رطوبت نداشته باشد. همچنین اگر در سطح بتن مواد روغنی، گازوئیل و... نفوذ کرده‌باشد ، زیر سازی مجدد لازم است. در غیر اینصورت مشکلاتی مانند تاول زدن کفپوش اپوکسی یا جدا شدن کفپوش از زیرسازی می‌تواند بروز کند. به منظور پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی شدیداً توصیه داریم که پیش از آغاز عملیات نصب کفپوش اپوکسی از خشک بودن کامل زیرسازی و عاری بودن سطح از چربی و روغن اطمینان یابید.

 

 

 

طولانی بودن زمان اجرای کفپوش رزین اپوکسی

اجرای کفپوش اپوکسی به دلیل لایه لایه بودن، زمان اجرای آن‌را بالا می‌برد. پس از اجرای هر لایه بایستی زمان کافی سپری شود تا واکنش پخت آن تکمیل شود و امکان اجرای لایه بعدی فراهم شود. به همین دلیل اجرای کفپوش در کمترین متراژ نیز حداقل 3 تا 4 روز زمان می برد. این مسئله اگرچه در متراژهای کوچک منجر به طولانی شدن فرایند نصب در مقایسه با محصولاتی مانند کفپوش رولی یا لمینیت می‌شود، اما در متراژ‌های بزرگ به دلیل سهولت نصب اتفاقاً زمان نصب بسیار کوتاه‌تر خواهد بود چرا که دیگر جزئیات نصب قطعه قطعه کفپوش حذف شده و محصول به راحتی بر سطح اعمال می‌شود. به عبارتی در متراژهای بزرگ زمان لازم برای خشک شدن هر لایه با اعمال کفپوش در نواحی دیگر همزمان شده و دیگر نیازی به صرف زمان جداگانه نخواهد بود.

 

 

عدم مقاومت در برابر نور خورشید (اشعه UV)

کفپوش اپوکسی در برابر نور خورشید مقاوم نبوده و دچار تغییر رنگ می شود و در نهایت تخریب می‌شود. به همین دلیل در کاربری‌هایی که کفپوش در معرض تابش نور آفتاب قرار دارد جهت برطرف نمودن این مشکل می توان لایه نهایی کفپوش را از نوع پلی یورتان اجرا نمود تا مقاومت در برابر نور خورشید و چسبندگی مناسب کفپوش اپوکسی به بتون را به طور همزمان در کنار یکدیگر داشت.

 

 

 

 

شکنندگی کفپوش اپوکسی

از دیگر معایب کفپوش اپوکسی ، استحکام فیزیکی بالای کفپوش اپوکسی که عمدتاً با استحکام کششی و مدول بالای رزین اپوکسی شناخته می‌شود منجر به سختی بالا و انعطاف پذیری کم این رزین شده است. از این رو در کاربری‌هایی که احتمال نشست بتن، یا ترک خوردن زیرسازی وجود دارد پیشنهاد می‌شود زیرسازی با متریال منعطف به درستی انجام شود تا از ترک خوردن سطح کفپوش اپوکسی به دلیل انعطاف پذیری کمتر آن جلوگیری شود.

 

مقاومت به خراش

همانطور که می‌دانید در اثر کشیده شدن هر جسمی با سختی بالاتر بر سطحی با سختی کمتر خراش ایجاد می‌شود. از آنجا که سختی کفپوش اپوکسی در محدوده‌ی بالا قرار دارد به طور کلی این محصول در برابر خراش مقاومت خوبی دارد. اما چنانچه سنگ ریزه، سطح آهنی و ... بر سطح کفپوش کشیده شود احتمال ایجاد خراش سطحی بر آن وجود دارد.

به همین دلیل نظافت مرتب کفپوش، استفاده از گردگیر در محل ورودی‌ها خصوصاً در فصل زمستان و جلوگیری از کشیدن اجسام نوک تیز بر سطح کفپوش برای حفظ ظاهر زیبای آن پیشنهاد می‌شود.

البته در کاربری‌های تزئیناتی می توان با اعمال لاک محافظBASADUR®-E 401 مقاومت به خراش کفپوش اپوکسی را به طور قابل توجهی افزایش داد.

منبع :  معایب کفپوش اپوکسی 

  • basapolymer basapolymer