basapolymer

کفپوش اپوکسی و رزینی بساپلیمر

basapolymer

کفپوش اپوکسی و رزینی بساپلیمر

  • ۰
  • ۰

کفپوش آنتی استاتیک

کفپوش آنتی استاتیک

کفپوش آنتی استاتیک: تخلیه بار الکتریکی ساکن در واقع جرقه ای است که در اثر تماس سطح باردار با سطح جسم رسانا رخ می دهد. این انتقالِ فوق العاده سریع، که قبلاً نوعی بار ساکن بوده ممکن است منجر به آتش سوزی و انفجار شده و یا حرارت و نور و صدا تولید کند. همچنین تجهیزات الکترونیکی فعال مانند میکرو تراشه ها، مدارهای مجتمع و ماشین آلات به پدیده تخلیه بار الکتریکی حساس هستند. حتی زمانی که محیط و افراد با تجهیزات و لباس های حفاظتی ضد الکتریسیته مجهز شده باشند، در هنگام کار با دستگاه های حساس به الکتریسیته ساکن، امکان تماس ناخواسته و ایجاد رخداد خطرناک وجود دارد. بنابراین برای ایمنی بیشتر بایستی از این وقوع این جرقه جلوگیری کرد.

سطوح بتنی در حالت کلی با توجه به رطوبت موجود در آن به اندازه کافی دارای قابلیت رسانش الکتریکی هستند و به نوعی کفپوش ضد الکتریسیته ساکن محسوب می شوند. این در حالی است که بیشتر کفپوش های بیمارستانی و داروییِ رولی و رزینی (مانند کفپوش اپوکسی، کفپوش پلی یورتان و کفپوش MMA) که بر سطح بتن اعمال می شوند، از نظر الکتریکی عایق هستند.

 

خرید کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

 کفپوش‌های رزینی (کفپوش اپوکسی، کفپوش پلی یورتان و MMA) ضد الکتریسیته ساکن، مانند کفپوش آنتی استاتیک و کانداکتیو اتاق عمل و اتاق برق، توانایی جلوگیری از تخلیه بار الکترواستاتیکی و یا جرقه را دارند.

کفپوش آنتی استاتیک، از طریق رسانش (هدایت بار الکتریکی) بار الکتریکی ساکن را متقل کرده و یا با اتلاف آن ( کفپوش های نیمه هادی) از بروز خطر جلوگیری می کنند. بر این اساس در زمان خرید کفپوش بیمارستانی باید به نوع و میزان هدایت بار الکتریکی توسط آن توجه نمود. به عنوان مثال استفاده از کفپوش آنتی استاتیک بیمارستانی به عنوان کفپوش اتاق عمل انتخاب مناسبی است و نیازی به استفاده از کفپوش کانداکتیو برای اتاق عمل وجود ندارد. اما در زمان خرید کفپوش اتاق برق و یا اتاق سرور های کامپیوتری پیشنهاد می شود از کفپوش کانداکتیو استفاده شود.

کفپوش های آنتی استاتیک بساپلیمر به طور خاص برای توزیع الکتریسیته ساکن طراحی شده و جهت استفاده در محیط هایی که تجهیزات حساس در آن به کار گرفته شده اند، از جمله صنایع الکترونیک (مانند اتاق برق و سرور) و یا بخش صنایع شیمیایی مناسب هستند.

 

کاربرد کفپوش آنتی استاتیک

مهم ترین مکان های کاربری کفپوش آنتی استاتیک/ کانداکتیو/ضد الکتریسیته ساکن بساپلیمر :

کفپوش اتاق سرور/ کفپوش اتاق برق (کفپوش کانداکتیو)

کفپوش اتاق عمل(کفپوش آنتی استاتیک بیمارستانی)

کفپوش انبار مواد منفجره (کفپوش ضد الکتریسیته ساکن)

کفپوش اتاق تمیز (کفپوش ضد الکتریسیته ساکن)


 

اجزاءِ تشکیل‌ دهنده‌ی کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

 • بستر یا زیرسازی کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک، مانند سایر اپوکسی‌ها است و تنها تفاوتی که دارد تعبیه مکانیزمی برای اتصال کفپوش به چاه ارت ساختمان است. در زیرسازی نکته‌ی بسیار مهم ایجاد بستری کاملاً تراز برای دستیابی به کیفیت حداکثری کفپوش آنتی استاتیک است.

• شبکه‌ی مسی، برای انتقال جریان الکتریسیته به چاه ارت بعد از زیرسازی مناسب با استفاده از بتونه اپوکسی بر کف و به صورت شبکه‌ای چسبانده می‌شود. رعایت فواصل این شبکه‌ها براساس ابعاد فضا و مقاومت الکتریکی درخواستی اهمیت بالایی دارد.
• پرایمر رسانا بر سطح شبکه‌ی مسی اعمال می‌شود. هدف از اعمال این پرایمر اتصال صد درصدی روکش نهایی با شبکه‌ی مسی قرار گرفته در میان لایه‌های کفپوش است. اطمینان از پوشش دهی یکنواخت و کامل توسط پرایمر آنتی استاتیک در این مرحله بسیار ضروری است.
• روکش خودتراز اپوکسی آنتی استاتیک یا همان تاپ کوت، بصورت شانه‌ای در ضخامت یک تا یک‌ونیم میل اجرا می‌شود. متریال این لایه نیز دارای مقاومت الکتریکی در محدوده‌ی آنتی استاتیک است. 

 

 

 

ویژگی‌های کفپوش آنتی استاتیک

مزایای کفپوش آنتی استاتیک، به شرح زیر است:

• انتقال بار الکتریکی ساکن به چاه ارت و جلوگیری از تخلیه ناگهانی الکتریسیته ساکن و جرقه زدن
• تنوع در طرح و رنگ
• یکپارچه و بدون درز، ضد گرد و خاک، آب بند و نظافت راحت
• حفاظت از پرسنل و تجهیزات
از معایب کفپوش آنتی استاتیک، می‌توان به حساسیت در زمان اجرا و خراش پذیری نام‌ برد.


 

 

نحوه اجرای کفپوش آنتی استایک

 

اجرای کفپوش آنتی استاتیک، همانند روش اجرای کفپوش‌های اپوکسی است، با این تفاوت که: از شبکه مسی و پرایمر آنتی استاتیک در نصب این نوع کفپوش استفاده می‌شود. عدم نصب صحیح شبکه مسی، باعث بروز مشکلات عملکردی کفپوش آنتی استاتیک خواهد شد.

 

 نصب کفپوش اپوکسی

راهنمای استفاده و نگهداری از کفپوش آنتی استاتیک


منبع: کفپوش آنتی استاتیک

  • ۰۰/۰۶/۲۰
  • basapolymer basapolymer

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی